Se alla blogginlägg

Fikapausen som norm, kan vi prata en stund om den?

Kaffetåren i fikarummet är så helig att den inte kan utvecklas. Nej, självklart inte. Allt vi gör som är bra har potential att bli ännu bättre! Hur vi utformar pauserna framöver genom att tänka till, bidrar till minskning av hjärntrötthet och stillasittande.

Se alla blogginlägg

Fikapausen som norm, kan vi prata en stund om den?

Kaffetåren i fikarummet är så helig att den inte kan utvecklas. Nej, självklart inte. Allt vi gör som är bra har potential att bli ännu bättre! Hur vi utformar pauserna framöver genom att tänka till, bidrar till minskning av hjärntrötthet och stillasittande.



Samtalsutbyte och en god kopp är värdefullt, att få sitta ned och vila fötterna en stund. Prata lite med kollegor, att hinna se varandra. Vi löser många jobbrelaterade utmaningar under pausen också, ofta en ganska effektiv 15-minutare. Det finns god anledning till att behålla 10-kaffet.

Samtidigt ökar stressrelaterad ohälsa i samhället och trenden ser inte ut att vika av. Det finns skäl att sätta in stora resurser för att värna om den mentala hälsan och ta hjärntrötthet på allvar genom förebyggande åtgärder. Om du inte har mandat i din organisation att besluta om de stora åtgärderna mot negativ stress, vad kan du då göra? Ett av svaren kan sitta i pauserna.


Stillatiden vid skärmen

Stillasittandet är en förskräcklig bov. Det vet vi ju, men vad kan man göra åt det? Många av oss kontorsråttor (inget illa menat) har bytt sitta mot stå, men stilla är det fortfarande. Trots att vi tränar mycket och använder både joggingslingor och gymkort räcker det inte för att kompensera 8 timmars stillatid vid skärmen.
När folk i allmänhet talar om skärmtid menar man sällan den positiva, då vi lär oss nytt, har kontakt med människor, kan arbeta mer effektivt o.s.v. Ofta menas den tid framför datorn eller mobilen som påverkar det fysiska på ett dåligt sätt. Då är det ofta stillasittandet vi vill peka på, den som varar länge och utan koppling till vila före eller efter fysisk ansträngning.

Arbetsmiljöverket om stillasittande

Mycket händer med våra stillasittande kroppar när vi går från 8 timmar vid skrivbordet till att lägga in rörelse varje timme. Och vi har Arbetsmiljöverket med oss. Som anställd på svenska arbetsplatser ska det vara möjligt att bryta stillasittandet. Arbetsgivaren ska se över om sittande arbetsuppgifter kan utföras stående eller ännu hellre avbrytas med fysisk aktivitet. Stillasittande har diskuterats i flera år nu och många arbetsplatser har fångat upp problemet och infört åtgärder och möjliggjort friskvårdstimmar, friskvårdsbidrag och promenadmöten. På fritiden går många direkt från jobbet till fysisk aktivitet, men många andra går från fysisk inaktiv arbetstid till soffan hemma. Man är för mentalt trötta för att orka något annat.


Hjärntröttheten

Människor som genomlider utmattningssyndrom berättar om känslighet för intryck, extrem trötthet, minnessvårigheter och en mängd andra symptom, och kan ofta sätta fingret på några saker som skulle ha hjälpt förebyggande. Som chef kan du ta för vana att prata med dina medarbetare om hur de individuellt bäst återhämtar sig efter mental ansträngning under dagen och om du inte själv känner dig säker på området kan du ta hjälp och stöd av företagshälsovården. Att lyssna på sina signaler kan vara svårt när arbetsuppgifterna hopar sig eller att man känner krav från sin omgivning att fortsätta anstränga sig när gränsen redan är nådd. Vi klarar det ibland men inte dag ut och dag in över tid. Regelbundna pauser vi lägger in i vår arbetsdag ger balans, som en kort medveten andningsövning eller att resa sig och öppna fönstret. Alla dessa små avbrott skapar ork att fortsätta med ny energi.


Får jag må bra?

Tillbaka till kaffepausen. Få arbetsplatser är den andra lik, men vi tror på medarbetares förmåga att hitta många kreativa lösningar. Vi vill alla må bra på jobbet. Frågan är ofta, om jag får. Det bästa är att prata ihop er och se vad som är viktigast för er arbetsgrupp. Man kan pröva att byta den dagliga kaffepausen mot promenader, andra fysiska övningar eller många mindre pauser. Som chef kan du förmedla att i vår verksamhet får vi måna om våra kroppar för att förebygga besvär och för att må bättre. Ni kan prata tillsammans om korta pauser och sätta upp förslag på ert intranät, på väggen eller på toalettdörren. Låt det bli en naturlig och tillåten del av ert arbete.
Arbetsmiljöverket säger att en anställd som upplever arbetsmiljöproblem har i genomsnitt ett produktionsbortfall på 38 %. Det betyder 15 timmar i veckan för arbetsgivaren per berörd medarbetare. För hög stressnivå utan chans till återhämtning räknas som ett arbetsmiljöproblem som arbetsgivaren har ansvar för att åtgärda.


Vad är ok på er arbetsplats?

- Resa sig från stolen för benböj, stretch eller annan fysisk tvärtom-rörelse.
- Be om ett ståbord och få hjälp att ställa in stol och bord ergonomiskt.
- Gå från sin plats en stund.
- Titta bortom skärmen eller blunda kort flera gånger per timme.
- Ta en tyst paus, utan kollegor eller mobiltelefon.
- Vid hemmajobb: rasta hunden, kasta in en tvätt, diska en gryta.
- Tacka nej till fika och istället ta en nypa luft utomhus.
- Bära ljuddämpande lurar


Tillit, oro och tysta pauser

Oro för att medarbetare skulle utnyttja förmånen med korta pauser om sådana tog större plats i er jobbkultur borde vara obefogad i ett team där man jobbar för varandras bästa och mot gemensamma mål. Här behöver tilliten till medarbetaren växa och denne behöver känna skäl att vara lojal mot sin arbetsgivare genom den arbetsglädje som föds ur en god arbetsmiljö. Rapporter visar att anställda efter pandemin har önskemål om att få fortsätta att arbeta hemifrån och att man på det hela taget får vänja sig vid ett hybridkontor där vissa platser är tomma många dagar. Det ger möjligheter att använda lokalen annorlunda, kanske investera i ett vilrum där medarbetaren kan få en stunds tystnad eller byta vilan mot fysisk aktivitet på en träningscykel.


Men lunchrasten då?

Lunchrasten bestämmer medarbetaren själv över. Du kan som chef bidra med ett vilsamt lunchrum, med ljuddämpning och skön ljussättning, men din personal får tillbringa sin lunch i vilken miljö och med vilken aktivitet hen vill. Pausen, den lilla tid av återhämtning som arbetsgivaren bjuder på i mån av tid och utrymme, kan däremot se olika ut.


Du kanske även vill läsa om...