Se alla blogginlägg

Jobba hemma - distansjobb, digitalt arbetsliv

Många av oss har arbetat hemma sedan i våras. När ska det ta slut? Eller kanske vi kan trivas ganska bra i vår nya arbetsmiljö med lite enkla knep.

Se alla blogginlägg

Jobba hemma - distansjobb, digitalt arbetsliv

Många av oss har arbetat hemma sedan i våras. När ska det ta slut? Eller kanske vi kan trivas ganska bra i vår nya arbetsmiljö med lite enkla knep.



Alarmet tjuter, ute är det mörkt. Sätter på kaffet, lyssnar på en radioröst. Dags att gå till jobbet... vid köksbordet. Att sakna arbetskollegor kan kännas ensamt och vardagen monoton. Du kan behöva hjälp att bryta mönstret. Men hur?

För att må bra, i ett långvarigt och självständigt arbete hemma, kan du tänka efter vad som höjer dig. Små inslag som tillför välmående, men som också bryter tristess.


Är vardagen lite upp och lite ned, toppar och dalar, moln och sol?

Sådant är arbetslivet i perioder, men det finns mycket du kan göra själv för att få en stabil och givande tillvaro på jobbet. Men kom ihåg att ett samtal med företagshälsan aldrig är bortkastat. Ansvaret att hålla en dialog om hur du klarar din arbetssituation hemma ligger på både dig och din arbetsgivare. När chefen inte kan se dig dagligen är det svårare att fånga upp signalerna.


Klara hösten hemma

  • Söndag Handla hem bra, lättillgänglig mat och frukt
  • Måndag Ta en promenad mitt på dagen, oavsett väder
  • Tisdag Gör dig i ordning, som om du skulle till kontoret
  • Onsdag Utbyta tankar med en kollega ger ofta ny energi. Ring!
  • Torsdag Fokusera bortom skärmen ofta
  • Fredag Drick mer vatten än kaffe
  • Lördag Fånga ljuset när solen är ute

Det finns alltid nya chanser till goda vanor. Eller som författaren L.M Montgomery skrev "Är det inte trevligt att imorgon är en ny dag utan misstag... än." Så nu kör vi! Fäst ovan veckoschema där du ser dem, på en digital eller analog post-it och vips har du en bra början till goda jobba-hemma-vanor.

Planering... boooring! Eller A och O för att lyckas med distansarbete

När du tar tag i din vardag framför datorn och på mobilen med planering ställer du in siktet långt framåt. Acceptera att din arbetsyta hemma inte är temporär och därför ska du behandla den som du skulle ha gjort på kontoret. Tänk minimala distraktioner!

Stolen och bordet, nu är det hög tid att se över ergonomin. Soffa och soffbord är sällan bra. Stöd för ryggen och fotsulorna, armarna längs sidorna i 90 grader mot tangentbordet?

När du ägnat lite tid åt att se över din fysiska arbetsmiljö kan du flytta fokus till att må bra på alla andra sätt. Många gillar att göra listor att bocka av, medan andra kan behöva reflektera vid dagens slut och skriva en logg över vad som blev gjort.

Känner du att det är svårt att känna glädje, att sömnen försämrats och att en molande oro inte vill försvinna? Då vill vi hjälpa dig. Det finns god hjälp att få från företagshälsan. Våga prata med din närmaste chef om psykisk ohälsa.


Här kan du hitta till oss



Du kanske även vill läsa om...